Розвиток підлітка. Вікові особливості підлітків

Підлітковому віку характерні бурхливий ріст та загальний розвиток організму. Тіло інтенсивно росте, скелет закостеніює, збільшується сила м’язів. Інстинкти та емоції підліток контролює краще. Але збудження все ще переважає гальмування, внаслідок чого у підлітків починається статеве дозрівання. Всі ці різкі зміни фізичного та психологічного стану особливо помітні батькам та педагогам. Пубертатний період є періодом кризи розвитку особистості підлітка.

ПІДЛІТКОВИЙ ПЕРІОД. СКЛАДНІ АСПЕКТИ РОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ

Один із найскладніших періодів у житті людини – 12 – 17 років (з невеликими відхиленнями). Майже ніхто не уникнув кризових явищ у цьому віці, але мало хто пам’ятає про них. Тому багато батьків засмучуються, зустрічаючи нерозуміння з боку своїх дітей і намагаються впливати на них різними методами, що тільки погіршує ситуацію.

У цьому віці дитина стає особистістю і намагається самоствердитися, насамперед, у середовищі однолітків. Вона порівнює себе із оточенням, намагається стати своїм. Думка однокласників чи друзів по двору стає більш важливою, ніж батьківська. Всі ці психологічні зміни відбуваються внаслідок дорослішання організму, що супроводжується специфічними симптомами. Це ще більше ускладнює і без того важке становище і викликає навіть такі риси, як грубість, впертість, зарозумілість.

Підліток починає сприймати себе як дорослу людину, можливості та повноваження якої значно зросли. Минаючи етап відчуття відповідальності за свої дії, тінейджер ставить у пріоритет свої особисті потреби, найчастіше ігноруючи думку та бажання інших, у тому числі батьків та інших членів сім’ї.

Вихід із ситуації – знайти заняття, що не дозволяє підлітку замкнутися у своєму світі і піти в глибини самоаналізу та самокопання. Ці стани не підтверджені належним досвідом і призводять до депресій чи надмірно гострих реакцій на зовні нешкідливі для оточуючих події. Найпростіший спосіб – соціальна активізація. Наслідуючи дорослих, дитина засвоює нові правила поведінки. Це виводить її розвиток на більш високий рівень, визначає світогляд, розширення сфери інтересів та сприяє більш оптимістичному погляду на майбутнє.

развитие подростка

Центри розвитку підлітків у Харкові створені з метою направити внутрішню енергію дітей у потрібне русло та правильно реалізувати потенціал самоствердження. У центрах працюють досвідчені грамотні педагоги, які добре знають психологію підлітків і вміють знайти до них підхід у найскладніших ситуаціях.

Для цього специфічного віку характерні певна незбалансованість психоемоційної та фізіологічної сфери. Змінюється емоційна основа, виникають перші біологічні потреби, наприклад статевий потяг, із чим не кожен може впоратися самостійно. В результаті – стреси, напруження, переживання.

Ранній період самовизначення – 12-14 років. У цьому віці дитина прагне самовизначення та вироблення зрозумілої їй системи координат. У віці 15 – 17 років увага підлітка спрямована на більш конкретні цілі вибору майбутньої професії та свого місця в житті, згідно з її уявленнями про навколишній світ.

Пошук своєї мети та самоствердження часто супроводжується помітними змінами поведінки та характеру. Ці вікові особливості характерні для дітей, але бути стороннім спостерігачем батькам не варто. Направляти всі дії підлітка за допомогою професійних педагогів – оптимальний вихід із складної, але неминучої ситуації.

физическое развитие подростков

Соціальний та психологічний розвиток підлітків

Сім’я для дитини – центр громадськості. Але в якийсь період підліткам сім’ю починають замінювати однолітки, вони стають основним соціальним об’єктом. Хлопці та дівчата цього віку починають розділятися на групи за уподобаннями в одязі, однаковим захопленням, схожим проблемам та іншим характеристикам, іноді зрозумілим лише їм. Спочатку групи підлітків одностатеві, але з часом групи стають змішаними. Приналежність до тієї чи іншої групи грає значну роль у формуванні особистості підлітка. Адже, будучи прийнятим іншими учасниками спільноти, можна завжди розраховувати на їхню підтримку у стресовій ситуації.

Підлітки, яким не вдалося «прижитися» у групі, можуть почуватися відчужено, і не такими, як усі. Такі почуття можуть мати негативні наслідки психологічного розвитку підлітка. Адже вони здатні посилити поведінку юнака чи дівчини, зробивши її проблемною і навіть антигромадською.

Психічний розвиток у підлітковому віці може легко постраждати. У цей нелегкий період дозрівання зростає кількість можливих психічних розладів, таких як депресивний і тривожний стан, а також біполярний розлад. Нерідко неприйняття однолітками і схильність підлітка до психічних розладів призводять до появи суїцидальних думок або прояву суїцидальної поведінки. У дівчаток на нервовому грунті часто виявляються розлади харчування (булімія, анорексія), але помітити це складно, оскільки підлітки потайливі та не посвячують батьків у свої проблеми.

Розвиток особистості підлітка

У сучасній психології існують три фактори, що впливають на формування особистості підлітка:

  • Сім’я – внутрішньосімейні взаємини більшою мірою впливають на виховання та формування підлітка як особистості. Наприклад, якщо дитина виховується лише одним з батьків, вона обділена увагою, моральною підтримкою і турботою, що у майбутньому позначиться на особистісному розвитку дитини. Сім’ї, які зловживають алкоголем або наркотичними речовинами, поступово долучають підлітка до такого ж життя. Стаючи старшими, юнаки та дівчата, розуміють і усвідомлюють, що такі батьки не є авторитетом. Найчастіше підлітки з таких сімей грубі, цинічні, нехтують працею та більш схильні до порушень закону. Але буває, що й у нормальних сім’ях підлітковий період проходить з особливо тяжко. Виною тому є свідомо неправильний підхід батьків до виховання: з дитинства все робили за дитину, потурали всім її бажанням та капризам або навпаки, обмежували самолюбство свого чада та його гідність;
  • Школа — важливу роль у розвитку особистості в підлітковому віці грають стосунки з учителями і однокласниками. Деякі педагоги прагнуть присікти важких підлітків замість того, щоб визначити та усунути причину нестерпної поведінки. Нездатність дорослих розглянути емоційні переживання дітей, небажання їх зрозуміти, призводять до грубості, а часом і хамства з боку підлітків. Конфлікти у класі посилюються і становищем важкого підлітка. Він, як правило, нелюдимий, почувається чужим і нерідко погано вчиться;
  • Вулиця — якщо підліток не відчуває підтримки та уваги з боку сім’ї та школи, він вирушає на пошуки місця, де його зрозуміють та приймуть. Відновлюється брак спілкування найчастіше на вулиці. Тут дуже легко потрапити під «поганий» вплив і, якщо це все ж таки трапляється, то формування особистості набуває негативного нахилу. У таких компаніях “один за всіх – і всі за одного”, і навіть якщо ніхто раніше не робив нічого поганого, дивлячись, як це робить інший член “банди”, вони роблять так само, щоб не втратити пошани угруповання.

Важливо пам’ятати, що кожен підліток має свій індивідуальний характер та життєвий досвід. І лише з цих чинників потрібно вибудовувати тактику спілкування з нею.

https://www.high-endrolex.com/50

Як батькам контактувати зі своїми підлітками?

Особливості психічного розвитку підлітків також передбачають обов’язкову наявність батьківського контролю. Виявлятися він повинен у встановленні певних правил, обмежень, вимог та заборон. Звісно, ​​їх не має бути дуже багато. При цьому наявність таких обмежень не означає, що батьки мають право на авторитарний стиль спілкування.

Правила не повинні:

  • Суперечити потребам підлітка у захопленнях, спілкуванні з однолітками тощо;
  • Встановлюватися лише одним з батьків (при цьому другий ніяк не реагує на їх порушення), інакше підліток наполягатиме на своїй правоті, сперечатиметься і навіть вимагатиме;
  • Бути наказовими. Нагадуйте підліткові правила роз’яснювальним тоном, пояснюйте, навіщо вони потрібні.

Покарання не винні шкодити дитині будь-якого віку, ні на психологічному, ні на фізичному рівні. Можна заборонити на якийсь час щось, але в жодному разі не наносити підлітку психологічних або фізичних травм.

ФІЗИЧНИЙ РОЗВИТОК У ПЕРЕХІДНИЙ ПІДЛІТКІВ

Психологічні зміни у особистості підлітка відбуваються паралельно з активізацією фізичного розвитку. Часто зміни відбуваються синхронно, іноді один із аспектів розвитку відстає. Але в обох випадках у житті дитини виникає певний дискомфорт, з яким потрібно допомогти впоратися.

Ознаки дозрівання визначити просто:

  • збільшення темпів зростання;
  • прояв статевих ознак;
  • посилення скелета.

Ці прояви характеризуються нерівномірністю, але наявність спільних рис можна визначити в усіх підлітків. До них відносяться:

  • зміни конституції тіла (зростання, подовження рук і ніг, обтяження скелета);
  • формування самостійного мислення, розвиток правильної мови та здатності чітко виражати свої думки;
  • посилення пам’яті з яскраво вираженою здатністю запам’ятовувати великі обсяги інформації з високою швидкістю;
  • поява ознак абстрактного мислення;
  • вміння аналізувати отриману інформацію;
  • знаходження зв’язків та конструктивне логічне мислення
  • статеве дозрівання, що відбувається з різною швидкістю та визначається типом особистості.

Спорт у цьому часовому проміжку — майже панацея для розвитку тіла. Формування м’язової та скелетної системи відбувається дуже активно та правильно дозовані навантаження дозволяють забезпечити рівномірний розвиток, виключити дисбаланс та порушення здоров’я. Одночасно під час занять спортом активізується імунна система, яка може давати збої внаслідок навантажень, якщо процес розвитку неконтрольований.

У багатьох випадках розвиток дитини в підлітковий період відбувається без особливих відхилень. Але якщо батьки помітили надто яскраві відхилення в поведінці дитини, їм необхідно звернутися за допомогою до психолога.

ПСИХОЕМОЦІЙНИЙ РОЗВИТОК ПІДЛІТКА

 

 

У деяких дітей цей етап відбувається практично непомітно, в інших виражений дуже яскраво. Жодна інша крайність не є чимось незвичайним і не повинна викликати занепокоєння у дорослих. Але бажано контролювати дорослішання сина чи дочки, причому робити це дуже делікатно та ненав’язливо.

Супроводжується зростання змінами соціальних факторів, серед яких можна виділити:

  • перехід на навчання різними викладачами, що потребує оцінки та контролю взаємовідносин всередині соціальної групи;
  • перехід спілкування з однолітками на інший рівень;
  • зміна рольових відносин у сім’ї, збільшення кількості обов’язків, залучення до вирішення питань, спільних для сім’ї.

У біологічному аспекті головне – статеве дозрівання, що відбивається на поведінці та появі перших ознак формування особистості дорослої людини. У хлопчиків цей період виявляється у проявах агресії, особливо до дорослих та критики їх рішень та рекомендацій. Це пояснюється спробами вийти на лідерські позиції серед однолітків. Так чи інакше така форма поведінки типова для більшості хлопчиків.

Поведінка підлітків часом здається дурною і невмотивованою. Тільки досвідчений психолог зможе встановити контроль за становленням особистості і направити її у потрібне русло.

МОРАЛЬНИЙ І ДУХОВНИЙ РОЗВИТОК

Це надзвичайно важлива сторона виховання. Якщо світогляд дитини формувався серед загальнолюдських цінностей і високого рівня моралі, то лідерські якості та творчий потенціал будуть реалізовані повною мірою. Причому спрямовані вони на творення та відповідатимуть соціальним нормам, прийнятим у суспільстві.

Одним із етапів становлення підлітка слід обрати соціальний розвиток. Це передбачає формування:

  • визначення свого місця у соціальній ніші;
  • статеву ідентифікацію;
  • пошук професійних передумов;
  • розвиток пізнавальних здібностей.

Спеціально для того, щоб підтримати підлітка у складний період перебудови організму та інтересів, ми створили програми для школярів, підлітків та молоді на базі нашого культурного центру “Бейт Дан”. Якщо Ваша дитина шукає чим зайнятися, але не знає куди піти, приходьте разом з нею до нашого общинного центру, фахівці та викладачі “Бейт Дан” допоможуть Вам впоратися зі складнощами підліткового періоду. Перелік та розклад програм для підлітків та молоді, ви можете переглянути на нашому сайті у розділі “Програми”.

Будемо раді зустрічі з Вами та вашими дітьми у центрі “Бейт Дан”!

 

Часто задавані питання про розвиток підлітка:

  • ➔ Як завоювати довіру підлітка?

    Забудьте про авторитарний режим. Рамки підлітку потрібні, однак це не означає, що він має бути під жорстким контролем. Навчіться не лише слухати, а й чути свою дитину. Ділитися почуттями. Якщо ви хвилюєтеся в тій чи іншій ситуації, розкажіть про це і поясніть причини ваших хвилювань. Все це робиться спокійним тоном. Поважайте бажання підлітка усамітнюватись і жити особистим життям.

  • ➔ Чим допомогти підлітку у перехідному віці?

    У підлітковому віці дуже важливі дружні стосунки. Не обмежуйте підлітків у спілкуванні з однолітками. Емоції можуть бити через край, з цим може допомогти така нехитра штука, як ведення щоденника. Таке заняття дозволяє аналізувати свої емоції та шукати альтернативні вирішення підліткових проблем. Відволіктися від усього світу, знайти втіху, підліток також зможе, займаючись улюбленим хобі.

  • ➔ Які заняття для підлітків пропонує культурний центр Бейт Дан?

    У нашому центрі дозвілля підлітків розбито на кілька програм (на вибір). Деякі з них суто навчальні, наприклад, розмовний клуб англійської мови та лідерські курси. Але є й такі заняття, на яких можна поділитись своїми проблемами, зайнятися спільною творчістю чи пограти в ігри.

  • ➔ Як допомогти підлітку, якщо він пригнічений?

    Сімейна підтримка – перш за все. Відкрито поговорити з дитиною, будьте чесними і почуйте його. Нехай він зрозуміє, що його думка настільки ж важлива, як думка дорослих. Допомогти йому правильно зайняти вільний час.