Пам’ять – це здатність нервової системи до фіксування, аналізу, збереження та подальшого озвучування отриманої інформації. Батьки цікавляться, чи існують вправи для розвитку пам’яті у дітей, спрямовані на покращення запам’ятовування, адже невміння дитини сконцентрувати увагу та запам’ятати необхідний обсяг інформації може призвести до складнощів при засвоєнні шкільної програми.
Існують різні методики розвитку пам’яті у дітей. За твердженнями дитячих психологів, підібравши правильний комплекс вправ, можна отримати результати як поліпшення рівня сприйняття дитиною інформації та її запам’ятовування. Розвивати пам’ять слід з раннього віку, для кожного етапу розвитку малюка розроблені методики, що дозволяють досягти поставлених цілей.
ВИДИ ПАМ’ЯТІ
Існує ряд критеріїв для класифікації видів пам’яті:
1. Залежно від того, яка психічна активність переважає у повсякденні, виділяється:
- емоційна пам’ять, розвиток якої йде тим швидше, чим насиченіше навколишнє життя, враження про оточуючих людей та події. Щоб тренування мозку та пам’яті було ефективним, потрібно частіше відвідувати нові місця, звертати увагу на навколишні пейзажі та звуки;
- рухова – виникає в ранньому віці, розвиток м’язової пам’яті на різних етапах життя дитини проявляється по-різному;
- образна – підрозділяється на зорову, слухову, смакову, нюхову, дотичну. Кожна назва говорить сама за себе. Так, для розвитку зорової пам’яті існують спеціальні ігри, розвитку слухової пам’яті допоможе навчання малюка розпізнавати із заплющеними очима звуки, що видаються різними предметами. Розвиток музичної пам’яті (яка поєднує у собі перераховані вище слухову, зорову, емоційну, рухову) неможливе без удосконалення складових її елементів.
- словесна (словесно-логічна) – удосконалюється у міру розвитку мовлення малюка.
2. Залежно від ступеня прикладених зусиль запропоновано таку класифікацію видів пам’яті:
- довільна, коли людина докладає зусиль для того, щоб запам’ятати якийсь конкретний матеріал. Згодом ця інформація використовується у потрібних ситуаціях;
- мимовільна – з її допомогою формується значна частина життєвого досвіду. Розвиток мимовільної пам’яті відбувається тим швидше, чим активніше діти взаємодіють із пропонованим до вивчення матеріалом.
3. За терміном зберігання, закріплення інформації розрізняють пам’ять:
- оперативну – дані зберігаються протягом невеликого періоду часу, доки триває обробка значного обсягу інформації, що складається з наборів таких даних. Наприклад, щоб навчитися читати, дитині потрібно спочатку вивчити літери, потім склади, що йде поступовий перехід від простого до складного;
- короткочасну – інформація легко запам’ятовується, але дуже швидко стирається з “жорсткого диска” мозку;
- довготривалу – для запам’ятовування необхідного обсягу даних потрібне неодноразове повторення, проте така інформація залишається з людиною надовго.
Тренування пам’яті для дітей може відбуватися за допомогою методик, розроблених вченими та психологами.
ТРЕНУВАННЯ ПАМ’ЯТІ ТА МОЗКУ
Існує цілий ряд методик та способів тренування пам’яті. Однак, не слід забувати про те, що розвиток пам’яті у дітей та дорослих потребує адаптивного підходу. Для дорослих важливішою є підтримка пам’яті в тонусі, і тут необхідні такі способи розвитку пам’яті як вивчення іноземних мов, читання, тренування образного і візуального мислення, отримання нових знань і навичок.
Розвиток пам’яті та уваги у дитинстві побудовано на схожих принципах, однак, щоб робити це ефективно та послідовно існують спеціальні методики розвитку пам’яті у дітей.
Перш ніж торкнутися теми способів тренування пам’яті та мозку, слід мати уявлення, як влаштований мозок дитини та сформулювати основні принципи його тренування:
- на відміну від дорослих, діти мають переважно короткочасну і мимовільну пам’ять, саме тому розвиток пам’яті у дітей дошкільного віку має спиратися на засвоєння короткої, але яскравої інформації;
- мимовільне запам’ятовування інформації має на увазі те, що в пам’яті не зберігаються довгі ланцюжки подій, розвиток пам’яті у дітей передбачає обов’язкові акценти на найважливіших моментах, які необхідно підкреслити емоційно, візуально та лексично;
- вправи для розвитку пам’яті у дітей мають відповідати вікової категорії. Наприклад, лише зі шкільного віку починає розвиватись довільна пам’ять. Ігри на розвиток пам’яті молодших школярів вже засновані на логічних конструкціях та запам’ятовуванні пов’язаних ланцюжків подій.
Ігри на розвиток уваги – простий і зрозумілий дитині спосіб тренування здатності концентруватися. Починати такі заняття потрібно з раннього віку, тоді малюку буде нескладно засвоювати знання, які згодом отримують. Ігри, як спосіб розвитку пам’яті, можуть бути різними. Вже з 10 місяців можна запропонувати дитині цікаве завдання «Знайти іграшку». Дитині показують брязкальце, потім ховають його під одну з двох пелюшок, що знаходяться перед нею. «Хованки» – накинути на своє обличчя хустку і запитувати: «Де мама?» – Після чого можна зняти хустку або дати можливість зробити це малюкові. «Що зникло» (для дітей від двох років) – перед дитиною виставляють іграшки, а коли вона відвертається, одну прибирають. Крихітка повинна визначити, чого не стало.
Окрім ігор, розроблені й інші методики тренування здатності запам’ятовувати інформацію. Пальчикова гімнастика для найменших стане чудовим способом розвитку рухової, емоційної, словесної пам’яті. Старшим дітям можна запропонувати захоплюючі головоломки, що допомагають удосконалювати логічне мислення.
РОЗВИТОК ПАМ’ЯТІ. МЕТОДИ РОЗВИТКУ ПАМ’ЯТІ
Психологи виділяють такі етапи розвитку пам’яті дітей:
- від народження до 1 року, у малюка переважає моторна та емоційна пам’ять;
- віком від року до двох років дитина вчиться ходити, з’являються перші усвідомлені спогади, формується образна пам’ять;
- від 2 до 4 років у дитини активно розвивається рухова, емоційна, словесна пам’ять, закладаються навички логічного мислення;
- розвиток пам’яті в 6-7 років: діти здатні тренувати довільну пам’ять, можуть вивчити те, що потрібно. Враження, отримані у цей час, часто залишаються протягом усього життя.
Для розвитку пам’яті важливо зрозуміти один головний принцип – пам’ять потребує постійних тренувань і головним тренером мають виступати батьки, які проводять найбільше часу з дитиною.
Займатися розвитком і тренуванням пам’яті можна постійно в ігровій формі, головне, щоб бажання йшло від самої дитини. Тому в жодному разі не рекомендується примушувати її до занять. Наприклад, для тренування пам’яті можна просто запитувати дітей, як минув день, що вони робили з друзями, якщо в садочку чи школі, які іграшки є в інших дітей.
Крім того, щоб розвинути пам’ять дитини необхідно дотримуватися загальних правил, до яких входить: правильний розпорядок дня, повноцінне харчування, відвідування секцій, гуртків та творчих студій, прогулянки та спілкування з друзями.
РОЗВИТОК ПАМ’ЯТІ У ДІТЕЙ
Методи розвитку пам’яті – це комплекс прийомів, який був вироблений протягом багатьох років і успішно застосовується у педагогіці. Звичайно, у різних країнах, містах і навіть у різних дитячих установах цей комплекс може відрізнятися, що частково пов’язане з ментальністю та національними традиціями. Однією із таких систем є Японська система розвитку пам’яті.
ЯПОНСЬКА СИСТЕМА РОЗВИТКУ ПАМ’ЯТІ
Японська система розвитку пам’яті та інтелекту, запропонована знаменитим неврологом, професором Ритою Кавашимою з Японії, набуває все більшої популярності у всьому світі. Автор методики стверджує, що лише за два місяці регулярних занять, які складаються з кількох простих, але результативних вправ, мозок людини зможе функціонувати набагато ефективніше та збереже таку працездатність на тривалий час.
ВПРАВИ ДЛЯ РОЗВИТКУ ПАМ’ЯТІ У ДІТЕЙ
Наявність проблем із увагою у дошкільнят може призвести до того, що надалі виникнуть складнощі з навчанням у школі. Спеціальні вправи допоможуть удосконалити здатність до запам’ятовування. До них відносяться доступні для розуміння дитини ігри, спрямовані на тренування тактильної, емоційної, словесної пам’яті. Вправи на розвиток пам’яті школярів спрямовані на тренування мимовільної уваги, їх краще проводити у великій компанії. Найкращою ж «гімнастикою» для мозку, що стимулює розвиток усіх видів пам’яті, є читання. Що більше читає дитина, то вище його інтелектуальні здібності, досконаліше логічне мислення.
ВПРАВИ НА РОЗВИТОК ПАМ’ЯТІ У МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ
Розвиток пам’яті у молодших школярів грунтується на прийомах запам’ятовування, у цьому віці застосовується: постійне повторення, більш тривале вивчення нового матеріалу та обов’язкове розкладання його складові.
ВПРАВИ ДЛЯ РОЗВИТКУ ПАМ’ЯТІ У ШКОЛЬНИКІВ
Головний принцип полягає в тому, що вправи для розвитку пам’яті у школярів мають бути прив’язані до навчальної програми та розвивати навички для успішного освоєння складнішого матеріалу.
ВПРАВИ ДЛЯ ПОКРАЩЕННЯ ПАМ’ЯТІ ТА УВАГИ У ДІТЕЙ
Вправи для пам’яті дітей загалом включають великий комплекс, стратегією якого є розвиток таких навичок: образного мислення, спостережливості та уважності, стратегічного мислення, реакції і логіки.
ЗОБРАЖЕННЯ ДЛЯ РОЗВИТКУ ПАМ’ЯТІ
Хорошими помічниками на заняттях з удосконалення здатності до запам’ятовування стають яскраві зображення, розроблені для кожного віку. Такі уроки можна перетворити на цікаве проведення часу для всієї сім’ї.
ІГРИ НА РОЗВИТОК ПАМ’ЯТІ
Також існує безліч ігор, спрямованих на тренування здатності до запам’ятовування, аналізу та відтворення отриманої інформації. Вони допомагають дитині навчитися концентрувати увагу, що знадобиться їй у подальшому житті.
ВИКОРИСТОВУЄМО НАВИЧКИ ЛОГІЧНОГО МИСЛЕННЯ
Тренувати логіку дитини у дошкільному віці допомагають математичні та інтелектуальні ігри (розгадування загадок, складання конструктора, визначення відмінностей на картинках). Діти шкільного віку розвиток логіки відбувається на заняттях математики.
Як результат всього вищесказаного, виділимо вправи для покращення пам’яті та уваги у дітей, які пройшли успішну апробацію в нашому сучасному суспільстві та застосовуються досі:
- Читання з наступним переказом, для раннього віку підійде звичайний простий діалог батьків з дитиною, обговорення персонажів, образів та подій;
- Знаходження відмінностей між візуальними образами – відмінна техніка розвитку пам’яті будь-якого віку. Для маленьких дітей це може бути завдання, щоб знайти різницю між двома простими картинками, молодші школярі можуть працювати з текстами і списками. Пошук відмінностей найкраще розвиває концентрацію уваги;
- Тренування пам’яті уявою. Найкращим прикладом може стати вигадування історій, написання своїх казок чи продовження історій про те, що могло б статися з головним героєм;
- Розвиток тактильної пам’яті за допомогою знайомства з предметами, наприклад, гра вгадай предмет, опиши його форму та конструкцію, для чого він міг використовуватися;
- Вивчення мов – сьогодні вже визнано, що починати знайомство з іноземним алфавітом і словами слід з дошкільного віку;
- Проста арифметика – тренування пам’яті для дітей має на увазі обов’язкове знайомство з числами та простим рахунком. При цьому робити це не обов’язково за столом на папері. Найкраще використовувати усний рахунок, застосовувати асоціації, залучати до ігрових завдань у невимушеній ситуації: на прогулянці, у поїздках, під час покупок.
Часто задавані питання про тренування та розвиток пам’яті:
-
➔ Чи можуть батьки самі вигадувати вправи на розвиток пам’яті молодших школярів?
Звичайно, головне дотримуватись чіткого алгоритму та розуміти загальні принципи розвитку пам’яті для різного віку, не перенапружувати дитину заняттями, враховувати її інтерес.
-
➔ Як підвищити успішність у школі та розвинути пам’ять дитини?
Для початку необхідно визначити слабкі місця в пам’яті, зрозуміти, на чому конкретно потрібно зосередитися. Наприклад, якщо є проблеми з рахунком, більше уваги має приділятись ментальній арифметиці.
-
➔ Чим відрізняється пам’ять молодших школярів від дітей у дитсадку?
Якщо в дошкільному віці у дитини більш розвинена асоціативна коротка пам’ять, то, починаючи зі шкільної лави, необхідно розвивати логічне мислення, уважність та тривалу довільну пам’ять.
-
➔ Чим відрізняється розвиток пам’яті у дітей візуалів та аудіалів?
Візуали краще сприймають інформацію з допомогою зору, а аудіали – на слух. Однак, не варто концентруватися лише на природних каналах сприйняття дитини. Вправи на згадку про дітей повинні включати тактильні, візуальні та аудіальні способи запам’ятовування інформації.